The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

The villa on top of the valley

شیت ارائه شده در جایزه ویلا 1400

The villa on top of the valley

شیت ارائه شده در جایزه ویلا 1400

ویلای بالای دره

موقعیت: ایران، مازندران، کلاردشت

کارفرما: شخصی

مصالح: سنگ

تاریخ طراحی: ۱۴۰۰

مساحت زمین: ۵۰۰m۲

مساحت ساخت: ۲۵۰m۲

استودیو: استودیو بازدید

معماران: نیکتا ستاره سنج، ایرج کسرایی

توضیحات:

متن ارائه شده توسط معماران:

سوالی که باید در فرایند طراحی این پروژه به آن پاسخ داده می‌شد این بود، "چه چیز خانه را تبدیل به ویلا می‌کند و یا ویلا چگونه خانه‌است؟"

در این پروژه بصورت قراردادی خانه را فضایی برای زندگی فرض کردیم که باید تاحدی زیادی راحتی را برایمان فراهم کند، خواه آن را به میل خود ساخته و یا ساخته شده خریداری کرده باشیم. در اینجا وقتی از واژه)Villa ویلا) استفاده می‌شود به خانه‌ای اشاره می‌کنیم که علاوه بر تمایز فیزیکی مجموعه ‌ایست از تمام خواسته‌های زیستی ما به همراه لحظاتی که احساس خوشایندی نسبت به آن داریم و آن را با عزیزان به اشتراک می‌گذاریم(مانند مفهوم آخرهفته یا تعطیلات).

مخاطبان اصلی این ویلا که می‌خواهد "خانه" هم باشد ، ساکنان آن هستند، نه افرادی که آن را می بینند و از دور قضاوت می‌کنند( به طور مثال می‌گویند "این ویلای فرد ثروتمندی است").

هدف از طراحی این بنا، ایجاد احساسی خوشایند و فراهم کردن راحتی، تنها برای ساکنان آن است. کارفرما در نامه خود به ما به این موضوع اشاره کرده است" بنایی که توجه بیننده را درنگاه اول به خود جلب نکند" و تنها وسیله‌ای باشد برای دیدن هر چه بهتر دره روبرو و ایجاد احساس رضایت از این تصویر. این ویلا دریچه‌ایست برای دیدن فضای بیرون که از هر بخش اصلی آن به سمت منظره روبرو سر چرخانده است، برای مشاهده و نه دیدن، آن را قاب کرده است تا ما چیز خاصی را ببینیم. هدف، دیدن یک پانوراما نیست. به طور مثال وقتی از یک بلندی منظره یک شهر را نظاره می‌کنیم در اصل چیز مشخصی نمیبینیم یا به عبارت دیگر تنها یک کلیت یا پانوراما را می بینیم. در طراحی این ویلا تلاش کردیم که به وسیله پنجره های متعدد دید ساکنان را بر تصویر روبرو (دره) متمرکز کنیم، برای مشاهده یا قراردادن این دوربین(چشم) نیاز به پایه‌ای داشتیم که دیوار سنگی این کار را انجام می‌‌داد. این دیوار علارغم ایجاد حریم ویلا و حیاط، نقش پایه دوربین را ایفا می‌کند.

همه چیز باید برای مشاهده طلوع و غروب دره روبرو آماده می‌شد.

 بقیه موارد همه بازی‌های قدیمی معماری بودند/...

 

 

بخشی از نامه کارفرمای خیالی به ما

این زمین را من سالها پیش با اندوخته خود خریدم و با اینکه زمینی صخره‌است همیشه در رویا به این فکر می‌کردم، ویلایی که برای خانواده‌ام در آن خواهم ساخت جایی است که شاید راحتی خانه را نداشته باشد ولی پناهگاهی است که طی سفرکردن به آن می‌رسم. ویلا در ذهن من با خانه متفاوت است، اگر خانه کل هفته باشد ویلا برای من آخر هفته خواهد بود.

می خواهم ویلای ما نه آنقدر معمولی باشد که دلمان برایش تنگ نشود و نه آنقدر خاص که از صد فرسخی، مردم آن را با دست نشان دهند و بگویند " ویلای فلانی روی تپه". بله ویلای ما روی تپه خواهد بود، چون تصویری که دوست داریم ببینم تصویر دره روبرو است. ویلایی که مانند دوربینی قدیمی روی سه پایه آماده عکس گرفتن است بدون هیچ مزاحمتی و می‌خواهم زمین آن حصاری نداشته باشد. نمی‌دانم خواسته‌های ذکر شده در بالا را چگونه به زبان معماری ترجمه می‌کنید چون این خواسته‌ها وجه دیگری هم دارد که با جیبم مرتبط است. لطفا در طراحی از مصالح ارزان‌تر ولی با ‌کیفیت استفاده کنید، حتی‌المقدور به تامین آب و برق آنجا فکر کنید، چون به ما برق نمی‌دهند و لوله کشی آب هم بسیار گران است، از آب نگویم که همه می‌دانید چه وضعیتی دارد.

 

 

 

پروژه‌ی منتخب صد اثر برتر جایزه ویلا ۱۴۰۰ با کد شرکت کننده VA-۰۰۳۲ 

جهت ملاحظه اخبار این دوره از جایزه بزرگ ویلا به بخش اخبار وبسایت رسمی مجله ویلا مراجعه نمایید.

جایزه ویلا ۱۴۰۰